Studiekeuze
Studiekeuze
Studiekeuze en hoogbegaafdheid
Hoi allemaal, wat leuk dat ik weer een blog kan schrijven! Ik vind het zo leuk om de reacties op mijn vorige twee blogs te lezen en te lezen dat ik met mijn ervaringen andere mensen heb kunnen helpen. Inmiddels is het ook alweer even geleden dat ik een blog heb geschreven. Ik zit alweer in de vijfde klas van het vwo en de werkdruk wordt steeds hoger. Ik steek hier veel tijd en energie in, waardoor het soms lastig is om leuke dingen, zoals het schrijven van een blog, in mijn planning te proppen. Maar ik vind het heel leuk dat ik dit nu weer kan doen.
Voor de mensen die mijn eerdere blogs nog niet hebben kunnen lezen, ik ben Tess en ik ben bijna 15 jaar oud. Ik zit op een jongere leeftijd dan gemiddeld al in de vijfde klas, omdat ik op de basisschool groep 7 en 8 in een jaar heb gedaan. Dit was voor mij toen de goede keuze, omdat ik een grote didactische voorsprong had. Ook sociaal en emotioneel bleek ik er al aan toe te zijn om aan de middelbare school te beginnen. In mijn blogs schrijf ik over mijn ervaringen op school.
Vandaag schrijf ik over een, voor mij, actueel onderwerp. Namelijk mijn studiekeuze. Ik zit nu in 5 VWO en volgend schooljaar doe ik mijn eindexamen. Op school wordt van mij verwacht dat ik me dit jaar verdiep in de studiekeuze voor na de middelbare school. Met verschillende testjes, vragen en bezoeken aan open dagen, is het de bedoeling dat ik een idee krijg wat ik na de afronding van de middelbare wil gaan doen. Ik vind het interessant en leuk om me hierin te verdiepen, omdat dit richting geeft aan wat ik in de rest van mijn leven ga doen. Maar het geeft me soms ook keuzestress. Ik ben namelijk niet zo goed in het maken van keuzes en dan is een studiekeuze ook nog eens een hele belangrijke. Dit is natuurlijk erg normaal voor leerlingen in de vijfde en zesde klas, maar ik maak me soms zorgen om het feit dat ik nog niet duidelijk heb wat ik later wil gaan doen. Ik heb mijn hele leven lang al veel beroepen leuk gevonden. Het ene moment riep ik dat ik architect wilde worden en het andere moment zag ik mezelf al helemaal als archeoloog met een kwastje oude voorwerpen uit de grond halen en afstoffen. Maar een serieus en concreet idee over wat ik wilde worden had ik nog niet. Ik ben breed geïnteresseerd en ik vind het daarom ook niet makkelijk om een studie en studierichting te vinden die al deze interesses voor mij combineren. Wat hierbij niet helpt, is dat ik het gevoel heb dat mijn klasgenoten al wel weten wat ze willen gaan studeren. Veel van mijn vriendinnen weten al wat ze willen doen, of hebben in ieder geval al een idee in welke richting ze een studie zoeken. Ik weet dat ik deze keuze natuurlijk op mijn eigen tempo moet maken, maar rustig word ik hier niet van. Maar er zijn naast mij natuurlijk nog meer jongeren die dit ervaren.
Mijn brede interesses, besluiteloosheid en kieskeurigheid op het vlak van studiekeuze en de frustratie die hier bij komt kijken, blijken heel normaal te zijn voor een hoogbegaafde leerling. De studiekeuze is natuurlijk niet niks en ik ben wel van plan om hier goed de tijd voor te nemen. Ook om een verkeerde keuze te voorkomen. Wat helpt is dat ik het hier met mijn ouders, mentor op school en ook met mijn vriendinnen over kan hebben. Dit geeft mij meer rust en vertrouwen. En ik heb hier natuurlijk nog anderhalf jaar de tijd voor. Ik ga komend jaar gewoon een paar open dagen bezoeken en kijken hoe het eigenlijk is en werkt op zo’n universiteit. Welke studie ik dan wil doen en waar, komt nog wel. Ook ga ik binnenkort bij iemand langs die gespecialiseerd is in het begeleiden van jongeren bij het maken van hun studiekeuze. Ik hoop dat dit bezoekje me al meer inzichten zal geven in waar mijn interesse nou het meeste ligt, wat ik leuk vind en welke studiekeuze dan het beste bij mij past. Ik hoop dat ik uiteindelijk een duidelijk idee zal hebben wat ik wil doen en worden en dat ik hier heel gelukkig van word!
Groetjes,
Tess