Femke Hovinga

Femke Hovinga

Oprichter / spreker / begeleider

Femke weet uit ervaring welke uitdagingen hyperhoogbegaafdheid met zich mee kunnen brengen. Ondanks een flinke portie potentie, presteerde ze jarenlang onder en ontwikkelde ze faalangst. Leerkrachten vonden haar een vreemde vogel, klasgenoten pestten. Met hangen en wurgen haalde Femke haar Havo-diploma, waarna ze opleidingen journalistiek en bedrijfskunde volgde. En eindelijk: uitdagingen werden kansen. Ze ontwikkelde zich door het deelnemen aan het studentenleven, de politiek en bestuurswerk. Ze volgde de opleiding tot talentbegeleider en specialiseerde zich vanuit daar in 145+ IQ. Naast Talentissimo houdt Femke zich bezig met het ontwikkelen van een IQ-test voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen bij SCALIQ en bemiddelt ze in werk voor hoogbegaafde volwassenen bij InterIQ.

Marlies Leenhouts

Marlies Leenhouts

Begeleider

Marlies heeft altijd een diepe interesse gehad in mensen en hun ontwikkeling. Op school zat het gebrek aan diepgang, betekenis en verbinding steeds meer in de weg. Op de Pabo was dit nog wel het meest merkbaar. Met veel moeite en fijne support heeft ze zich door de middelbare school en de pabo heen geploeterd. Daarna kwam er steeds meer ruimte voor verbinding, ontwikkeling en diepgang. Haar werk in de kinderopvang en vooral in het circus gaven veel vrijheid en mogelijkheden om kinderen écht te zien en te helpen om beter in hun vel te komen. Toen ze, door haar oudste zoon, ging lezen over hoogbegaafdheid vielen er vele puzzelstukjes op zijn plaats. Ze beet zich vast in het onderwerp en verdiepte zich tijdens haar opleiding in hyperhoogbegaafdheid, begeleiding van hoogbegaafden en de diversiteit in manieren van denken en beleven. Marlies richt zich bij Talentissimo op de begeleiding van hoogbegaafde kinderen en ouders.

Mijke van Poppel

Mijke van Poppel

Begeleider

Mijke voelde zich al jong ‘anders’ dan haar leeftijdsgenoten. Als iedereen elkaar begrijpt terwijl jij er als enige niets van snapt, zal er wel iets mis met je zijn, toch? Op haar 15de hoorde ze dat ze hoogbegaafd was. Via Mensa leerde ze gelijkgestemden kennen en bij hen voelde ze zich voor het eerst echt ‘thuis’.

Op de universiteit is ze via de propedeuses Biologie en Kunstmatige Intelligentie uiteindelijk bij Cognitiewetenschap terecht gekomen en daar hopeloos vastgelopen. Antwoorden kreeg ze er nooit, alleen maar meer vragen en het advies om vooral minder na te denken. Ze stopte met haar studie en het hele hoogbegaafd vraagstuk verdween daarna naar de achtergrond. Als je niet eens één studie af kunt maken zal die test wel niet juist zijn geweest, begon ze te denken.

Tot jaren later haar jongste zoon vastliep op school. Hij had zichzelf leren lezen en rekenen en kwam enorm gemotiveerd groep 1 binnen, maar al na een paar weken was daar niets meer van over. Hij voelde zich ‘anders’ en was doodongelukkig op school. Uiteindelijk bleek dat hij zeer hoogbegaafd was en na twee versnellingen en met regelmatig ontwikkelingsgelijken om hem heen gaat het nu gelukkig beter met hem. Volgend jaar start hij op het VO. Hij zal dan net een paar maanden 10 zijn.

Om hem en andere (hyper)hoogbegaafde kinderen beter te kunnen begrijpen en vooral om iets te kunnen veranderen aan het voor hen vaak slecht passende onderwijs heeft Mijke de opleiding tot talentbegeleider gevolgd. Sindsdien helpt zij scholen en leerkrachten om beter aan te sluiten bij wat (hyper)hoogbegaafde leerlingen nodig hebben. Daarnaast begeleidt ze voor Talentissimo ouders en kinderen bij het beter begrijpen van en het leren omgaan met hun (hyper)hoogbegaafdheid.

Team Talentissimo

Talentissimo werd gestart door Femke Hovinga (zie hiernaast). Daarnaast werken er regelmatig andere professionals en/of vrijwilligers mee om activiteiten en onderzoek mogelijk te maken. Ook werkt Talentissimo samen met diverse andere instanties, zoals het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek, Feniks Talent, Excelleren in Leren, Begaafd in Ontwikkeling en nog veel meer.