Femke Hovinga

Femke Hovinga

Oprichter / spreker / begeleider

Femke weet uit ervaring welke uitdagingen hyperhoogbegaafdheid met zich mee kunnen brengen. Ondanks een flinke portie potentie, presteerde ze jarenlang onder en ontwikkelde ze faalangst. Leerkrachten vonden haar een vreemde vogel, klasgenoten pestten. Met hangen en wurgen haalde Femke haar Havo-diploma, waarna ze opleidingen journalistiek en bedrijfskunde volgde. En eindelijk: uitdagingen werden kansen. Ze ontwikkelde zich door het deelnemen aan het studentenleven, de politiek en bestuurswerk. Ze volgde de opleiding tot talentbegeleider en specialiseerde zich vanuit daar in 145+ IQ. Naast Talentissimo houdt Femke zich bezig met het ontwikkelen van een IQ-test voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen bij SCALIQ en bemiddelt ze in werk voor hoogbegaafde volwassenen bij InterIQ.

Marlies Leenhouts

Marlies Leenhouts

Begeleider

Marlies heeft altijd een diepe interesse gehad in mensen en hun ontwikkeling. Op school zat het gebrek aan diepgang, betekenis en verbinding steeds meer in de weg. Op de Pabo was dit nog wel het meest merkbaar. Met veel moeite en fijne support heeft ze zich door de middelbare school en de pabo heen geploeterd. Daarna kwam er steeds meer ruimte voor verbinding, ontwikkeling en diepgang. Haar werk in de kinderopvang en vooral in het circus gaven veel vrijheid en mogelijkheden om kinderen écht te zien en te helpen om beter in hun vel te komen. Toen ze, door haar oudste zoon, ging lezen over hoogbegaafdheid vielen er vele puzzelstukjes op zijn plaats. Ze beet zich vast in het onderwerp en verdiepte zich tijdens haar opleiding in hyperhoogbegaafdheid, begeleiding van hoogbegaafden en de diversiteit in manieren van denken en beleven. Marlies richt zich bij Talentissimo op de begeleiding van hoogbegaafde kinderen en ouders.

Ilka van der Bijl

Ilka van der Bijl

Kinderpsycholoog / begeleider

Ilka “leerde” altijd door het gewoon te doen. Naar de uitleg van de meester luisteren en dan kun je het. Dat is wat leren is, toch? Zo werkte dat op de basisschool en op het VWO. Frans, Duits en geschiedenis liet ze vallen, want dat kon ze niet. Daarvoor moest je namelijk leren op een manier die Ilka nooit geleerd had. Een vervolgstudie kiezen was nog een uitdaging: de universiteit zou Ilka aankunnen, maar ze leerde toch beter op een praktische manier, zoals in het HBO. Nou, dan doe je het toch allebei? Na de Academische Pabo heeft Ilka de master Klinische Ontwikkelingspsychologie gevolgd, waar ze eindelijk heeft geleerd wat schools leren precies is.

Het resultaat: prachtige diploma’s op zak, maar als ‘bonus’ een fixed mindset, perfectionisme en faalangst… precies de spiegel die zij voorgehouden kreeg door de kinderen waar Ilka les aan gaf in voltijd hoogbegaafdenklassen. Veel kinderen hadden behoefte aan een programma op maat, iets wat in een klas met dertig kinderen niet altijd lukte. Na jaren ervaring voor de hb-klas heeft Ilka zich daarom gespecialiseerd in het 145+ IQ, de groep hyperhoogbegaafden. Als psycholoog én ervaren hb-leerkracht is ze nu verbonden aan Talentissimo voor begeleidingstrajecten van scholen, kinderen en ouders.

Mijke van Poppel

Mijke van Poppel

Begeleider

Mijke voelde zich al jong ‘anders’ dan haar leeftijdsgenoten. Als iedereen elkaar begrijpt terwijl jij er als enige niets van snapt, zal er wel iets mis met je zijn, toch? Op haar 15de hoorde ze dat ze hoogbegaafd was. Via Mensa leerde ze gelijkgestemden kennen en bij hen voelde ze zich voor het eerst echt ‘thuis’.

Op de universiteit is ze via de propedeuses Biologie en Kunstmatige Intelligentie uiteindelijk bij Cognitiewetenschap terecht gekomen en daar hopeloos vastgelopen. Antwoorden kreeg ze er nooit, alleen maar meer vragen en het advies om vooral minder na te denken. Ze stopte met haar studie en het hele hoogbegaafd vraagstuk verdween daarna naar de achtergrond. Als je niet eens één studie af kunt maken zal die test wel niet juist zijn geweest, begon ze te denken.

Tot jaren later haar jongste zoon vastliep op school. Hij had zichzelf leren lezen en rekenen en kwam enorm gemotiveerd groep 1 binnen, maar al na een paar weken was daar niets meer van over. Hij voelde zich ‘anders’ en was doodongelukkig op school. Uiteindelijk bleek dat hij zeer hoogbegaafd was en na twee versnellingen en met regelmatig ontwikkelingsgelijken om hem heen gaat het nu gelukkig beter met hem. Volgend jaar start hij op het VO. Hij zal dan net een paar maanden 10 zijn.

Om hem en andere (hyper)hoogbegaafde kinderen beter te kunnen begrijpen en vooral om iets te kunnen veranderen aan het voor hen vaak slecht passende onderwijs heeft Mijke de opleiding tot talentbegeleider gevolgd. Sindsdien helpt zij scholen en leerkrachten om beter aan te sluiten bij wat (hyper)hoogbegaafde leerlingen nodig hebben. Daarnaast begeleidt ze voor Talentissimo ouders en kinderen bij het beter begrijpen van en het leren omgaan met hun (hyper)hoogbegaafdheid.

Ilse van Strien

Ilse van Strien

Begeleider

Ilse heeft school altijd als een noodzakelijk kwaad gezien. Het sociale stuk was te doen, maar de rest … Op haar 18e haalde ze haar Havo diploma en daarna ging ze wel even een meao diploma halen in 1 jaar. Hoe moeilijk kon het zijn?
Ze bleek daar toch wel iets voor te moeten doen; huiswerk maken, leren, oefenen en plannen. De meao was dus stom, en zonder diploma stopte ze daar. Uiteindelijk heeft ze een logopedie-opleiding gevolgd en sindsdien heeft ze als logopedist gewerkt in verschillende settings met kinderen.

De fixed mindset en de faalangst kwamen bij haar pas echt aan het licht toen haar kind vastliep in groep 6. De hoogbegaafdheid die bij haar kind werd vastgesteld bracht ook bij Ilse zelf veel herkenning. Ilse is zich gaan verdiepen in het onderwerp, om zowel zichzelf als haar kind verder te helpen. Ilse heeft uiteindelijk een opleiding tot talentbegeleider afgerond, waarin zij zichzelf, compleet met fixed mindset en faalangst, is tegengekomen. Zij gebruikt de kennis zowel binnen als buiten de schoolsetting, om (hyper)hoogbegaafde kinderen en hun omgeving te begeleiden.

p.s. Met haar dochter gaat het inmiddels gelukkig een stuk beter. Dit is een zeer zelfstandige studente die graag de wereld over reist…