ACT en hoogbegaafdheid: driedaagse opleiding voor professionals
Werk jij als psycholoog, orthopedagoog, leerkracht, IB’er, docent of coach met hoogbegaafde kinderen, jongeren of volwassenen? Dan weet je hoe groot de innerlijke wereld van deze doelgroep kan zijn. Snel denkende breinen gaan vaak samen met intense gevoelens, een scherp kritisch vermogen en perfectionisme. Dit vraagt om een andere manier van begeleiden, waarin ruimte is voor zowel het hoofd als het hart.
Tijdens deze driedaagse opleiding maak je kennis met ACT (Acceptance and Commitment Therapy). ACT helpt om psychologische flexibiliteit te vergroten: het vermogen om mee te bewegen met wat het leven brengt, zonder vast te lopen in gedachten of emoties. Precies dat is zo relevant voor hoogbegaafden, die vaak piekeren, faalangst ervaren of hoge eisen aan zichzelf stellen. ACT leert hen (en jou als professional) om milder te kijken naar gedachten, waardenbewust keuzes te maken en te doen wat er werkelijk toe doet — ook als het spannend is.

Waarom deze opleiding speciaal voor wie werkt met hoogbegaafden?
Bij Talentissimo hebben we veel kennis over hoogbegaafdheid. We weten hoe belangrijk het is om niet alleen in te zetten op cognitieve uitdagingen, maar juist ook op emotionele en psychologische veerkracht. ACT sluit daar naadloos bij aan. Je leert:
- De zes kernprocessen van ACT kennen en toepassen, zoals defusie (afstand nemen van gedachten) en het versterken van zelf als context.
- Hoe je cliënten, leerlingen en ook ouders begeleidt om flexibeler om te gaan met perfectionisme, prestatiedruk en existentiële vragen.
- Praktische ervaringsgerichte werkvormen en gesprekstechnieken die direct inzetbaar zijn in jouw praktijk of klaslokaal.
- Hoe je jezelf als professional steviger positioneert, met oog voor je eigen waarden, overtuigingen en valkuilen.
Hi! Docent Laura Stroo hier!
Ik werk met hart en ziel om beschikbare theorie over wat werkt in welbevinden, ACT en psychologische flexibiliteit te vertalen naar praktische, duurzame elementen en aanpak in de klas. Dit doe ik altijd samen, authentiek, onderbouwd en praktisch.
Ik ben opgeleid als schoolpsycholoog, kinder- en jeugdpsycholoog NIP, orthopedagoog, supervisor K&J NIP, leerkracht, ib’er en gz-psycholoog, ACT Therapeut en ACT trainer. Ik werk in scholen, samenwerkingsverbanden, besturen en gemeenten en als docent en supervisor met schoolpsychologen en kinder- en jeugdpsychologen (in spé).

Wat levert het je op?
Na deze opleiding kun je vanuit een positief psychologisch kader werken, waarbij veerkracht en psychologische flexibiliteit vanzelfsprekend onderdeel zijn van je begeleiding. Je bent je bewuster van je eigen patronen én die van de mensen die je begeleidt. Bovendien vergroot je het welbevinden en de duurzame ontwikkeling van (hoog)begaafden door hen te leren hoe ze anders kunnen omgaan met alles wat hun hoofd en hart bezighoudt.
Na deze opleiding:
-
Ken je het actuele kader rond het welbevinden van jeugd (en volwassenen) in Nederland.
-
Heb je basiskennis van de zes kernprocessen binnen ACT en hoe die samen psychologische flexibiliteit vergroten.
-
Ben je je bewust van je eigen (onbewuste) drijfveren en hoe die jouw handelen kleuren.
-
Kun je gedachten en emoties met afstand bekijken en hier flexibel op reageren.
-
Ontdek je hoe je binnen jouw school, praktijk of organisatie ACT praktisch inzet om aan welbevinden en veerkracht te bouwen.
-
Kun je ervaringsgerichte oefeningen en gesprekstechnieken inzetten die direct bijdragen aan levensvaardigheden.
-
Leer je denken en begeleiden vanuit een positief psychologisch en waardegericht kader.
Wat zeggen deelnemers?
“Wat een energie, kennis en ervaring heeft Laura. De dagen vlogen om!”
“Wat is dit tof en interessant! Hier wil ik nog veel meer mee.”
“Door de vele oefeningen ga je er echt meteen mee aan de slag en voel je wat het doet. Veel kun je direct in je werk gebruiken.”
“Deze cursus had van mij wel twee keer zo lang mogen duren!”
“Sluit goed aan bij voorkennis en achtergrond, precies wat ik hoopte.”
De opleiding is geaccrediteerd door NIP, NVO en SKJ (21 punten) en bestaat uit drie dagen met afwisselende theorie, oefeningen en intervisie. Er is daarnaast de mogelijkheid voor een follow-up sessie waarin we casuïstiek verdiepen.
Praktische informatie:
Data: 5 februari, 26 februari, 26 maart 2026 van 9-16 uur en een follow-up online op 7 mei 2026 van 13-15 uur.
Kosten: 990 euro (BTW vrijgesteld, inclusief koffie, thee, lunch – exclusief het verplichte studiemateriaal)
Verplicht studiemateriaal, zelf aanschaffen: Van der Pluijm, S., & Thiadens, J. (2021). Coachen 3.0: acceptatie en commitment. Het boekenschap.
Accreditatie: 21 punten SKJ, NVO, NIP
Locatie: Talentissimo, Horstlaan 2, Driebergen
Voor wie: professionals in zorg, coaching en onderwijs, die werken met hoogbegaafden (maximaal 15 deelnemers)
Docent: Laura Stroo
Uitverkocht