Tijdens het Talentissimo congres lieten we het podium even over aan de échte experts: kinderen. Presentator en maker Klaas van Kruistum werd geïnterviewd door hoogbegaafde leerlingen. Na afloop volgde nog een één op één gesprek: Bram (8) interviewde Klaas over nieuwsgierigheid, wegdromen in de klas en wat helpt als je hoofd te vol zit. Het werd een gesprek vol herkenning voor (hoog)begaafde leerlingen én hun begeleiders: van “een handleiding van jezelf” maken voor je juf of meester, tot leren je spanning klein te maken met bewegen en ademhalen. Klaas vertelt openhartig hoe hij op school soms in gedachten “over de Amazone vloog”, waarom regels zien als een spel kan helpen, en hoe je je denkhoofd weer “aan” krijgt na boos of overprikkeld zijn. Precies de mix die we met dit congres wilden laten zien: talent, menselijkheid en praktische tools. Hieronder lees je het volledige interview dat Bram zelf deed en uitwerkte.
Hoe zorgde je ervoor dat het leuk was op school?
Ik had gelukkig leuke vrienden, we speelden veel op het schoolplein enzo. Maar ik vond het niet perse leuk, maar ook niet stom. Ik was iets te veel aan het dromen in de lessen. Bij aardrijkskunde bijvoorbeeld, dan ging ik in mijn hoofd vliegen over de Amazone en dat soort dingen. Dan hoorde ik helemaal niets meer. En als er dan een vraag werd gesteld wist ik niet waar het over ging. Ik had geen idee. Dat was niet zo handig natuurlijk. Want de juf wist niet dat ik het saai vond en dan wegdroomde. Mensen kunnen niet in je hoofd kijken. Het zou wel handig zijn als je een handleiding van iedereen hebt. Op mijn werk geef ik de mensen met wie ik werk dan ook een handleiding van mij. Hoe ik ongeveer in elkaar zit. Dat het snel gaat in mijn hoofd en dat ik heel veel dingen zie. En dat je dingen niet hard tegen mij hoeft te zeggen, want dan komt het ook hard aan. En als het dus saai is, je wegdroomt, en dan de vraag niet hebt gehoord, dat mensen dan vaak zeggen: ‘ja die gast heeft er gewoon geen zin in’ of ‘hij is niet gemotiveerd’. En dat is ergens ook wel zo natuurlijk, maar het komt wel ergens vandaan. Dus een handleiding voor de juf of meester in de klas is wel een goed idee. Wat is jouw handleiding, wat kan jou helpen en als je het niet weet, kunnen jullie me helpen het uit te vinden?
Is hoogbegaafd zijn leuker als je volwassen bent?
Ik denk het wel. Omdat je beter weet hoe je ermee om kan gaan. Maar dat kan je nu ook leren. Als je het zelf beter snapt, dan loop je ook minder tegen dingen aan, dingen die niet leuk zijn. Ik weet bijvoorbeeld van mezelf als ik heel druk ben geweest, of in een grote groep met heel veel mensen ben geweest, of dat ik veel gehoord en veel gezien heb, dat ik daar dan wel even iets mee moet doen. Dan ga ik bijvoorbeeld een rondje hardlopen. Bewegen werkt goed, dan gaat je denkhoofd even uit. Maar ondertussen doet je hoofd toch wel van alles. Maar niet op een manier die jij kan sturen. Waardoor er soms ook dingetjes net even een beetje opgeruimd worden. Dat kan best helpen. Een rondje lopen. Dan kijk ik naar een boom en dan vraag ik me af, hoe is het met die boom, kunnen ze met elkaar praten, hoe werkt dat eigenlijk. En soms zie ik een vogel. En dan ga ik daar naar kijken. En dan ben ik even helemaal afgeleid.
Was je vroeger vaak boos?
Ik was vroeger niet heel vaak boos. Maar dat komt denk ik omdat ik de mazzel had dat ik een beetje overal tussendoor kon fietsen. Ik zorgde er gewoon voor dat ik sommige dingen meer als een spelletje ging zien. En school is voor een gedeelte ook een soort van game ofzo. Ze hebben spelregels en daar kan je van alles van vinden. Je kan de regels stom vinden en zeggen; waar slaat dat nou op, ik vind deze hele game niet leuk. Maar ja, een spel moet je spelen. En de spelregels horen er gewoon bij. En als je het op die manier bekijkt, dan helpt het soms om te denken; ok, ik moet het op die manier spelen. Dan ga ik er verder niet zo veel energie aan geven. Want dat kan ik daarna iets anders doen. Ik denk dat ik dat best wel vaak gedaan heb.
En als ik dan toch een beetje boos was of gefrustreerd ging ik weer bewegen, dat heb ik best veel gedaan. Ik had vroeger een skelter en ik had een hele coole fiets. Ik ging er veel op uit. Mezelf even verliezen in het verhaal.
En nog een tip, maar dat weet ik nu pas nu ik ouder ben; als je echt boos bent, een beetje driftig zeg maar, dan werkt een deel van je brein eigenlijk niet meer zo goed. Dan heb je daar geen controle over. Je hartslag gaat van BOEM BOEM BOEM en je voelt alles heel heftig. En daar is wel een trucje voor en dat is rustig ademhalen, dan kan je zorgen dat je denkende kant weer aangaat. Goed inademen, dan drie tellen vasthouden en dan iets langer uitademen. Dat is eigenlijk het belangrijkste, het langer uitademen. Dat helpt je, dan kan je in ieder geval weer een beetje nadenken. Gratis tip van mij.
Dankjewel Klaas voor het interview. En ik heb nog wel 1 opmerking; jij kan ook geïnterviewd worden, dus jij kan écht alles! High five!