Webinar: vijf niveaus van hoogbegaafdheid – 17 jaar later

Webinar: vijf niveaus van hoogbegaafdheid – 17 jaar later

Over deze avond

Binnen de groep hoogbegaafden is er ook nog veel onderscheid: IQ 131 is anders dan IQ 160. Maar hoe zien we dit en welke invloed heeft dit op het gezin en de onderwijsbehoefte van het kind? Dr. Ruf schreef hier 17 jaar geleden een boek over met kenmerken per level, van baby tot kind. De kinderen die meewerkten zijn inmiddels volwassen en opnieuw betrokken om te kijken hoe het nu met hen gaat. Dr. Ruf deelt vanavond exclusief haar inzichten van het onderzoek dat kort na het webinar gepubliceerd zal worden.

De avond is in het Engels, daarom ook de beschrijving in het Engels:

5 Levels of Gifted Children 17 Years Later: How Parent & Gifted Child Personalities & Viewpoints Affect Outcomes

In this Webinar, Dr. Ruf shares her nearly 20-year longitudinal study of gifted children and explains how the viewpoints and personalities of the parents can affect the outcomes of their gifted children.  Dr. Ruf briefly reviews the 5 Levels of Gifted and addresses the differences in educational needs of children at each Level.  Relevant background readings are available prior to the Webinar.  Parental viewpoints include how a parent perceives and communicates goals for the child’s life, the meaning of success, individual responsibility, and other values by which parents live and direct their children.  She highlights the common misconception that the primary indicator of high intelligence and the promise of a great career is being a good student with nearly perfect grades.  She follows this with table summaries and a discussion of the 8 personality continuums and the characteristics measured by MBTI (Myers-Briggs®) and MMTIC (Murphy-Meisgeier Type Indicator for Children®) personality assessments.  Of particular interest is Dr. Ruf’s second table in which she outlines the characteristics of personality types, the common school issues/child behaviors associated with each type, and the responses and interpretations of those behaviors by the Parent and the Educator.

Praktische informatie:

  • 8 oktober, 20 tot ongeveer 21.30 uur
  • Kun je er op dit tijdstip niet bij zijn? Geen probleem! Voor iedereen die zich inschrijft zal een opname van dit webinar terug te kijken zijn van de vrijdagochtend 9:00 tot de zondagavond 23.59 na de live bijeenkomst.
  • Voor GGZ-professionals, leerkrachten, IB'ers, andere onderwijsprofessionals, (talent)begeleiders, ouders
  • Locatie: online, je hebt hiervoor geen ingewikkeld programma of webcam nodig (info volgt per mail)
  • Kosten: €25. Kun je dit niet betalen? Mail ons dan op info@talentissimo.nl en dan kijken we of er een gratis of goedkoper plekje voor je is. We vinden het belangrijk om vooral te kunnen delen en samen te leren, ook als dat financieel minder of niet past voor jullie.
  • Natuurlijk is er ruimte voor jouw vragen!

25,00 incl. BTW

Spreker: Dr. Deborah Ruf

Spreker: Dr. Deborah Ruf

Deborah L. Ruf earned a Ph.D. in Tests & Measurement with a minor in Learning & Cognition at the University of Minnesota.  She worked as a private consultant and specialist in gifted assessment, test interpretation, and guidance for the gifted for 30 years.  Among her volunteer roles, she served as the National Gifted Children Program Coordinator for American Mensa from 2003 to 2008.  She was awarded the Mensa Foundation’s Intellectual Benefits award in 2007 for her professional work in the field of intelligence.  Having been a parent, classroom teacher, and administrator in elementary through graduate education, she continues to write and speak about school issues and social and emotional adjustment of gifted children and adults.  Dr. Ruf maintains an interest in educational policy, particularly how to set up schools that meet not only academic but social and emotional needs of children through grouping and instruction with true peers.  She is the author of the award-winning book Losing Our Minds: Gifted Children Left Behind (2005) and retitled 5 Levels of Gifted: School Issues and Educational Options in 2009.

In late 2020, Dr. Ruf releases her follow-up longitudinal book study of the now-adult children from the original book and how they are doing now.  Her focus has now progressed toward the social and emotional health of the gifted adults who parent gifted children.  Her most recent invited paper, How Parental Viewpoint and Personality Affect Gifted Child Outcomes (2020, Gifted Child International Journal) looks into specific parent-child interactions of the subject families from the 5 Levels book.

For more than 40 years, Dr. Ruf has served as a keynote speaker, workshop, and conference presenter, and written chapters for 5 textbooks, more than 12 peer-reviewed journal articles, and 100 plus articles and handouts for newsletters, magazines, and websites.  A new website comes online in late 2020.

Talentissimo is er voor je met: 

Ook interessant: 

  • IQ-test voor (vermoedelijk) hoogbegaafden: SCALIQ
  • Recruitmentbureau voor hoogbegaafde volwassenen: InterIQ
  • Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen: IHBV

Talentissimo

Bezoekadres (alleen op afspraak):
Steynlaan 30 in Zeist

Begeleiding kan plaatsvinden bij Talentissimo in Zeist, maar ook op locatie bij cliënt of school, of bij onze praktijk in regio Oss.

Contactformulier